fredag

Private Pianist.



(Hoder Slager)

Tidigare i veckan:

Våren är svårfångad här. Lämnar skolan en halvtimme in i första lektionen. Över mig ligger himlen som ett sladdrigt duntäcke. Har hörlurarna i men lyssnar bara på kullerstensklappandet från mina egna jodhpurklackar. Jag var för full tydligen. Enligt svenska gymnasieskolemått i alla fall. Jag undrar var gränserna går. Det är okej att bära blöjbyxor från Gina Tricot, men inte att lukta sprit i utåtandetagen? Det finns inga proportioner.

Går i militärtakt längs alla gator jag hatar. När jag kommit fram lutar jag pannan mot lägenhetsdörren innan jag öppnar den. Möts av piano. Piano? Tror först att det är mosters sävliga sonat (som inte har tumlat genom lägenheten sedan innan A kom hit). Följer ljudet in i biblioteket och där sitter han vid flygeln. Hollywoodtroget i vit skjorta, Quasimodo-kupad rygg och smärtsamt galopperande fingrar över tangenterna. Jag visste att han spelade, men överrumplas ändå. Fyllan nästan sipprar ur huden på mig. Försöker stå rakt. Följer hans händer, stänger munnen.

Snabba fingrar som spindlar på flykt och plötsligt platta handflator mot klaviaturen. Dånet av alla toner som samsats i ett skrik ekar i salen och han vänder sig om.

Skjortan hänger öppen som gardiner över hans svarthåriga bröst. Ansiktet slätt, ögonen smala.

- Du kanske tror att du förstår, bara för att du har öron att lyssna med. Men du? Erika du förstår inte det här. Gå och läs Purple eller något.

Sedan vält pianopall och jag ensam kvar i rummet. Klänningssilke mellan fingrarna.

17 kommentarer:

  1. Hej Jag personligen skiter fulländigt i om det du skriver är på riktigt eller inte, nog för att jag väljer att tro att det är påriktigt. Jag gillar mysterier.
    Men skriva kan du.
    Du tar muste ur en.

    SvaraRadera
  2. det är något som har försvunnit, sen avslöjandet. förlåt. men något fattas i texten. som om ni inte vill övertyga längre, som om allt bara är slafsigt framslängt. som om ni också förlorat något sen dess, som vi gjorde. magin och hoppet om att denna person kanske kunde finnas ändå, erat ändå naiva hopp när ni visste att det var ni som skapade henne. trist. hoppas ni hittar tillbaka, annars så; det är förståligt. jag förstår. det är helt enligt schemat. hela grejjen försvann iomed hoppet, ni får skaffa en ny hemlig blogg helt enkelt. själva idén och hur ni gjorde allt är ju fantastiskt

    SvaraRadera
  3. Detta är stor humor

    SvaraRadera
  4. Jeg har ikke ord for følelsen jeg får av å lese innleggene dine. Det eneste jeg kan komme på og si, er TAKK.

    SvaraRadera
  5. Något händer här som jag inte förstår. Jag vet att det inte är verklighet men det är lika verkligt som Blondinbella eller ännu verkligare. Sluta inte nu.

    SvaraRadera
  6. En gotisk opera tolkad av reklamare... asgrym kampanj, i synnerhet efter avslöjandet, då tom jag dammade av Samuel Barber och ögnade igenom librettot. Behövs inga fula affischer på stadens bussar här inte... rekryterar ni förresten?

    SvaraRadera
  7. Jag skiter i vilket.
    Jag är så oerhört glad över att Erika är tillbaka.
    Erika finns för mig, de här texterna är underbara.
    Jag kommer att låtsas som att ingenting har hänt. I mitt huvud och i min värld finns du. Tack för att du är tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Både fantastiskt & en riktig besvikelse. Det här gjorde mig ledsen, faktiskt. Har följt bloggen ungefär sen starten. Men en tår föll när det kom fram att Erika, ändå inte fanns. Imponerad av idéen.
    Men kan inte vara annat än besviken.

    SvaraRadera
  9. Jag är imponerad av ert nyskapande och att ni verkligen visar att marknadsföring inte behöver vara vad många inom kulturbranschen verkar tro att det är, nej, det kan vara vackert också.

    SvaraRadera
  10. Fantastisk kampanj. Hade det varit H&M hade det varit riktigt förfärligt, nu är det bara förfärligt. Men det är lite som när det visade sig att mediekärleksbarnet och det litterära hoppet JT Leroy inte existerade. Med tanke på de unga läsare ni haft och de extremt svåra ämnen "Erika" tagit upp i denna kontext, bloggen som antas vara sann, kommer denna kampanj att gå till historien som en riktigt elak luring som slår tillbaka mot Malmö Opera rejält. Hur kunde de gå med på detta? Det visar oxå på reklamares fullständiga avsaknad av heder och ära.

    SvaraRadera
  11. Läs psykopatens blogg!
    http://nimrodofobi.blogspot.com/
    Oerhört rått och välskrivet!
    Påminner om din blogg.

    SvaraRadera
  12. Kom ut nu Erika, för det är morgon och soldis över Floragatan och jag väntar på dig vid kanalen nedanför den tredje bron.

    SvaraRadera
  13. Den här bloggen är ren skönhet - ett konstverk. Försvinn inte..! Och hatten av för vem som än nu har anledning att känna sig träffad.

    SvaraRadera
  14. F drar av manschesterbyxorna. Det sträva tyget kittlar mot huden och märkena efter texturen blottas. Mönstrad, laxrosa rumpa i vädret. Jag faller. Chloéklackarna skrapar i golvet.

    SvaraRadera
  15. Lägg ner.
    Det är så fånigt alltihop.
    Verkligen ordentligt skittöntigt.

    SvaraRadera