onsdag

Om Självmord, part two

Efteråt i natt undermitt täcke fortsatte jag fundera lite över fördelarna med att vara död. De var faktiskt fler än jag först trott men jag ska inte trötta er med en uppräkning utan bara nämna en i mängden:

Likvakan! (okej jag vet inte om det heter så nuförtiden men ändå).
Jag föreställer mig en söndag tidigt i mars. Floragatan vit av nyfallen snö. Det är alldeles tyst när svartklädda människor sakta rör sig genom snön och in genom de stora ekportarna. Ett sorgset mummel fyller fyller trappuppgången.

Inne i våningen är det varmt och allt badar i ett gulaktigt ljus. Överallt levande ljus. I kakelugnarna flammar björkveden. Någonstans innifrån hörs skalorna från en liten kamnmarorkester som repeterar bachs fugor eller något.
Kistan står mitt lägenheten. Utsidan lacksvart som en Steinwayflygel. Stoppningen krämvit och i mitten ligger jag- blekare än snövit. Bara en svag rodnad på läpparna och runt mig och upp ur kistan flödar min Balenciaga klänning. Så vacker är jag att människorna som kommit för kaffet och de senaste skvallret om Madeleine stelnar till medan ögonen oväntat fylls av tårar. Kvinnorna gråter öppet medan de unga männen skruvar på sig för att dölja sina bultande stånd medan de funderar över vad som gäller (juridiskt) för att ha sex med lik.
(Nekrofili heter det för den intresserade- och är för övrigt en ganska bra sammanfattning av som sker i de flesta lägenheter runt Stureplan en fredagkväll)

Jaja, vaknade och värmde mosters egenimporterade plommonvin lite på spisen och hällde det i gårdagens 7elevenkaffemugg och gick till skolan. vi får nämligen dricka kaffe på lektionerna, så det är alltså en fullständig personlig seger.

7 kommentarer:

  1. Plommonvin är inte alls dumt, men att dricka det till frukost/lunch?

    SvaraRadera
  2. prova det! jag lovar, morgonen är den bästabästa tiden för plommonvin.

    SvaraRadera
  3. Döden löser inget. Bara en dålig ursäkt. Har själv försökt,funderat MÅNGA gånger.

    Det mest själviska en människa kan göra är att ta livet av sig.

    SvaraRadera
  4. Your writing reminds me of Dorothy Parker.

    I fucking hate when people say or think humans dont have the right to kill themselves, and how its so selfish. Saying suicide is wrong makes everything ten thousand times more hopeless. People critizing others for wanting to escape makes me sink into depression, lower and lower. Its like the final last chance of escape has been blocked by this common belief that one doesnt even have the choice whether to live or not.

    SvaraRadera
  5. Du skriver som en gudinna.
    Vem är du?
    Jag får rysningar av ditt språk och reflektioner.
    Jag vill träffa dig.

    Julia

    SvaraRadera
  6. Hon skriver inte alls bra! Hon skriver som om hon försöker skriva bra, härmar dräpande elegans och ledig desperation. Men det blir bara fumligt, övertydligt och pinsamt. Det är skrivet av en som säkerligen inte förstår referensen i The Simpsons-filmen när Homer slår sig i ögat med en hammare...

    SvaraRadera