torsdag

Världens 4 bästa böcker



Vaknade sorgsen. Sitter nu lite vodkafull på ekgolvet omgiven hundra dammiga böcker. Det är som om ångorna av mina tonårskänslor fyllt rummet.

Några exempel.

1. Françoise Sagan, Ett moln på min himmel
Hundrafemtio kilometer i timmen i en Aston Martin genom provenceskymningen. Petit monstre, jag saknar dig.

2. Den hemliga historien, Donna Tartt
Om livet när man redan som sjuttonåring är tusen år gammal.

3. Alice i Underlandet
Fick den av mamma. Pärmarna är söndernötta, och boken delad i fem delar. "När du försvann föll jag ner i ett hål och därnere finns en galen värld som jag aldrig kommer att förstå."


4. Den allvarsamma leken

"Du får bara plocka de blå blommorna, de röda äro giftiga," sade modern. Då släppte han hennes hand och stannade för att plocka en blomma åt henne, en stor blå blomma ville han plocka, som satt och nickade tungt på sin stjälk. En sådan underlig blomma! Han såg på den och luktade på den. Och åter såg han på den med stora förvånade ögon: den var ju icke blå, utan röd. Den var alldeles röd! Och så otäckt, giftigt röd! Han kastade den elaka blomman på marken och trampade på den som ett farligt djur. Men då han vände sig om, var modern borta. "Mamma," ropade han, "var är du? Var är du, varför gömmer du dig för mig?"


5. Vadsomhelst av Jan Guillio

Fick "boken" av en pojkvän. "Du gillar ju att läsa". Alla heta förmiddagar i augusti 2004. De torra löven som rasslar på träden. Jag och Yva i våra nattlinnen på balkongen. Flämtande av skratt, sangria och hetta medan jag läser långa stycken ur "Fiendens Fiende" högt. När hösten kom försökte Yva ligga med Jan, men det är en annan historia.

Varför skriver inte fler modebloggar om böcker? Jag vet ju att ni läser.
Vilka är era bästa?


P.s. A har på sig jeans (inte trasiga) idag. Och en vit skjorta som inte doftar något. Inte ens vin. Det är nästan så att man inte bli spyfärdig av att titta på honom. D.s

11 kommentarer:

  1. Jag är på cykeln mot biblioteket nu...

    SvaraRadera
  2. ha..du måste skämta..?! dessutom heter hon väl susan cooper och inte jill?

    en annan sak, varför får inte A ett fullständigt namn när carl, yva och det andra har ett?

    SvaraRadera
  3. Har du läst något av Bodil Malmsten? Jag kommer så ofta att tänka på henne när jag läser det du skriver. Hon slänger också in franska ord som jag inte förstår lite varstans, det är så fint. "Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån" är min absoluta favoritbok.

    SvaraRadera
  4. Bonjour Tristesse är rätt. Men annars blev det fel.

    SvaraRadera
  5. Vackra varelse, varför hittade jag inte dig tidigare? JAG hade behövt vara med dig där på balkongen...

    SvaraRadera
  6. naiv.super av erlend loe,

    för all resfeber som fyllde luftrummen och alla tonårstankar som sprängde artärerna inuti. jag var sexton och gungade sönder en hängmatta under semestersolen. isbitar, mjuka salvor på sönderbränd hud. jag fick svar på frågor som jag inte visste om att jag ställt.

    SvaraRadera
  7. 1.bok: agnes cecilia
    författare: maria gripe
    varför: http://through.blogg.se/2009/january/booksorletters.html#comment
    2.bok: hey dolly
    författare: amanda svensson
    varför: för att det är verkligheten i bokformat

    SvaraRadera
  8. the end of mr y av scarlett thomas
    happy sally och drömfakulteten av sara stridsberg
    samlade dikter av sylvia plath, på originalspråk

    SvaraRadera
  9. Dorothy Sayers språk är vackert, liksom ditt. Prova!

    SvaraRadera
  10. Pinsamt, jag har inte läst någon av de ännu. Måste göra det snarast!

    Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  11. detdär är ju martin bircks ungdom, inte den allvarsamma leken.
    den hemliga historien är så himla bra faktiskt.

    SvaraRadera