lördag

Lilljor och läppstift

mirror

När A är tyst är hela lägenheten tyst. Varje inåtandetag fräter av tjära, trots att Moster bunkrat upp med utslagna liljor för att kväva stanken. Stöter ihop med honom barfota i matsalen. Hävd över trasiga block och mosters gamla fotoalbum, spiller aska mellan bladen. En cigg i munnen, en annan i handen. Radion som brusar snålt bakom honom. Han borde åka nu. Han gör Moster galen. Moster badar i vildsiden, precis som jag brukar göra. Moster byter läppstiftton. När hon för andra gången på en vecka reciterar En midsommarnattsdröm utan ett uns av vemod i rösten saknar jag tiden när jag hade anledningar att hata henne. Nu luktar lägenheten liljor och jag avskyr det.

27 kommentarer:

  1. det är inte samma sak längre.

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående. Sluta skriv, lämna kvar det gamla och låt de gamla minnena finnas kvar istället. Eller samla ihop allt, tryck upp en bok och sälj exemplaren här. Skulle nästan göra allt för att få ha denna historia på papper. Ja,ja.

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du fortfarande finns och att vi då är grannar!? Kram

    SvaraRadera
  4. Jo det är visst samma sak fortfarande! För oss som inte är fullkomliga idioter och fattade hela tiden att det var på låtsas, men älskade att läsa ändå, precis som man älskar att läsa romaner, för oss är det samma sak. Så snälla, för vår skull, sluta inte!

    SvaraRadera
  5. Hi Erika,

    My Swedish isn't advanced enough to understand most of what you're saying, but I love your stunning photographs, and I love your blog. The pictures remind me so much of Francesca Woodman.

    Just added you to our linklist...

    xxx.
    Tiffany

    SvaraRadera
  6. vem är det som skriver då? får vi inte veta det nu?

    SvaraRadera
  7. Nej, det är verkligen inte samma sak längre.

    SvaraRadera
  8. Väldigt fina foton du har i bloggen!

    SvaraRadera
  9. jajajaja, kan alla sluta med "it's not the same"-tjatet hela tiden! om det inte passar, läs den inte. men kom inte hit och förstör för andra. jag gillar denna blogg, det är som en enda stor dikt.

    SvaraRadera
  10. jo det är det visst.

    SvaraRadera
  11. Lägg av, det är fortarande samma underbara beskrivande språk

    SvaraRadera
  12. blaaaaaaa bla blaaaaa...bull, jag är nog mer full än din fejkfylla!!!ohh va dramatiskt, love me, olycklig o packad, det är ju det folk gillar eller? fast jag är ju fattiig, ehhh lika bra att hänga sig. Rik och olycklig is it nu, fattíg är aldrig it

    SvaraRadera
  13. det är det visst.

    jag är fortfarande kär.

    SvaraRadera
  14. Fortsätt skriv. Det finns ett stadie efter orgasmen också, som Mara Lee säger i "Kom", postorgasmen. Att stanna kvar efter klimax kanske lovar något ännu bättre typ -everlasting love- om man vågar stå kvar förstås. Fullfölja och inte tappa intresset för texten. om det inte enbart handlar om uppmärksamhet eller att knäcka blondinbella för att hon har fler tjejer och är medelborgerlig. Minska också på den reklamiga och föraktfulla tonen som är direkt riktad till flickor utan pengar och smak. som ex blöjbyxorna från gina

    SvaraRadera
  15. Ditt språk fångade mig. Totalt. Sonen vill ha tillbaka sin laptop så jag får inte läsa vidare. Lejoninnan i mig vaknar. Vill ta hand om dig och låta dig bli barn igen...och det är inget pretantiöst dravvel. Jag sniffar mig till en skadad själ och vill läka den. Men. Ta hand om dig. Ingen annan kan göra det. Ingen annan än du själv kan göra dig hel. Välj rätt, välj klokt.

    SvaraRadera
  16. forfarande lite förvirrad. men efter en återhämtning accepterar jag att det är korta sagor jag läser och inte texter ur en människas liv. fråga: har jag uppfattat det hela rätt nu?

    SvaraRadera
  17. Erika. Jag vill ha med dig i ett projekt. Maila mig på marklund.annika@gmail.com. Snälla?

    (Och sanslöst många tack för asken, kamelian, vykortet och alla ljuvliga ord.)

    SvaraRadera
  18. (Inser att det rent tekniskt är fel att skriva "dig" när du består av flera "författare". Men det känns fel att skriva "er". Det förtar hela känslan.)

    SvaraRadera
  19. Dina texter behöver inte sanning för att beröra. Likt sagan och dikten är ditt liv stor konst.
    Kan du sedan hjälpa några förtappade själar att hitta styrkan i scenkonsten och dess saga och dikt så är det underbart.

    SvaraRadera
  20. HAHA VISTTE ATT VÄSKAN VAR ETT SKÄMT, DU ÄR BARA EN LITET SKIT SOM BOR I EN HYDDA!

    SvaraRadera
  21. Det lät som att kommentaren om väskan som ett skämt skulle kunna varit skrivet av Carolina Gynning.
    Fortsätt skriva. Snälla. Jag håller med, skit i de som skriver om att allt är förstört, kom inte hit då. Eftersom de ändå gör det måste det betyda något ändå.
    Jag skiter i vilket. Det här är bättre än de allra flesta böcker jag någonsin läst. Jag blir så inspirerad och för mig finns Erika.

    SvaraRadera
  22. http://www.scaryplace.com/SuicidalPoets.html


    SDFS

    SvaraRadera
  23. Jag vill ha mer nu, inte mindre, men mer av det ni gör med verkligheten.
    Låt Erika få liv, hon andas ju nästan redan.

    SvaraRadera
  24. Vad händer vart är du?

    SvaraRadera
  25. Det som var så fint! Jag gillar idén! Jag gillar bloggen. Kul/bra/fint/tack!

    SvaraRadera
  26. Börjar bli orolig.
    Vart har Erika tagit vägen? Har hon lämnat oss?

    SvaraRadera
  27. Fortsätt skriv & lyssna inte på de som säger att du ska sluta!

    SvaraRadera